Вже понад 3 роки триває Антитерористична операція, участь в якій на даний прийняли близько 13 тис. військових Харківщини. Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» задекларував широку низку соціальних гарантій для учасників антитерористичної операції, прирівнявши їх до учасників бойових дій, зокрема, надав першочергові права на землю.
Харківська область займає лідируючі позиції серед регіонів країни по реалізації прав учасників АТО на землю, яка давно для Харківщини стала соціальною стратегією на шляху повернення учасників АТО до мирного життя.
Який досвід роботи в цій сфері і які перспективи в реалізації прав учасників АТО на землю на хвилі реформи децентралізації – для отримання відповіді на вказані і багато інших питання ми зустрілись з начальником Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Євгеном Оберемком.
Євген Анатолійович, з якого моменту почалась реалізація прав на землю на Харківщині і які результати вже досягнуті?
Початком реалізації першочергових прав учасників АТО на землю необхідно вважати липень 2014 року, коли Головою Держземагентства України Сергієм Рудиком було дано окреме доручення щодо невідкладної реалізації прав учасників АТО на землю. На той час навіть не була сформована відповідна законодавча база, яка б дозволила прирівняти учасників АТО до учасників бойових дій з одночасним наданням першочергових прав на землю.
Робота по реалізації першочергових прав учасників АТО набула рівня масштабної соціальної стратегії, будучи посиленою під час перебування на посаді Голови Держгеокадастру Максима Мартинюка, завдяки зусиллям якого в стислі строки було прийняте розпорядження Кабінету Міністру України від 19 серпня 2015 року № 898-Р «Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками».
Станом на 19 липня поточного року Головним управлінням в Харківській області вже видано 3951 накази про затвердження документації із землеустрою та передачу у власність 3952 земельних ділянок загальною площею понад 4,8 тис. га, з яких 2449 ділянок для ведення особистого селянського господарства та 1503 ділянки для ведення садівництва. Окрім того, на даний час надано 7209 дозволів на розробку документації із землеустрою на загальну площу понад 9 тис. га.
Чи сформована на даний час відповідна законодавча база, яка б дозволила системно підходити до реалізації прав учасників АТО на землю?
Дійсно, правове поле для реалізації першочергових прав учасників АТО на землю є більш досконалим, ніж на ранніх етапах діяльності відомства в цьому напрямку. Основними нормативними актами, якими ми керуємось під час реалізації прав учасників АТО на землю: Земельний кодекс України, Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 «Про затвердження Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення», від 23 вересня 2015 року № 740 «Про затвердження Порядку надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», деяким категоріям осіб» та розпорядження Кабінету Міністру України від 19 серпня 2015 року № 898-Р «Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками».
Хочу звернути увагу, що саме останній підзаконний акт дозволив відкрити широкі можливості для переходу в роботі з учасниками АТО на масштабні соціальні рейки: була сконцентрована увага на всебічній ефективній інформаційно-роз’яснювальній роботі, зокрема, на нашому офіційному сайті розміщена покрокова схема та дорожня карта приватизації земельної ділянки учасником АТО, також постійно (щомісяця) розміщується актуалізована інформація щодо резерву землі для учасників АТО з одночасною викладкою альбому-атласу з графічним зображенням та місцезнаходженням зарезервованих земельних ділянок. Розгляду заяв учасників АТО на землю була приділена виключно першочергова увага.
Що на Вашу думку активно вплинуло на формування саме системної роботи в сфері реалізації прав учасників АТО на землю в Харківській області?
Досвідчена робота на Харківщині, яка системно ведеться в цій сфері, побудована безпосередньо на ефективному об’єднанні зусиль Харківської обласної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та громадських об’єднань учасників АТО.
Значні досягнення обумовлені багатовекторністю роботи в цьому напрямку завдяки низки зустрічей з учасниками АТО і членами сімей загиблих військових, надання їм широкої правової допомоги в рамках роботи Харківського обласного центру допомоги учасникам АТО та проекту «Родинне коло Харківщини».
Так, на виконання Указу Президента України від 18 березня 2015 року № 150/2015 «Про додаткові заходи щодо соціального захисту учасників антитерористичної операції» утворено Харківський обласний центр допомоги учасникам антитерористичної операції та затверджено його персональний склад, до якого увійшов представник Головного управління.
Це насправді дуже важлива соціальна ініціатива Президента України, яка на той час була активно підтримана і в найкоротші строки реалізована в області губернатором Ігором Райніним, і яку зараз активно підтримує Юлія Світлична.
Які результати взаємодії Головного управління з Харківським обласним центром допомоги учасникам АТО?
З початку роботи центру юристу Головного управління вдалося спільно з кризовими психологами-волонтерами, працівниками сфери соціального захисту провести виїзди у декілька військових частин Збройних сил України Харківського гарнізону та військову частину 3017 Національної гвардії України. В рамках зустрічей було надано правову допомогу учасникам АТО в реалізації їхніх прав на землю і зібрані їхні пропозиції, які знайшли своє відображення в проектах створення садівничих товариств, яких на даний час вже налічується 17!
Створені за час роботи садівничі товариства для учасників АТО являють собою яскравий приклад поєднання місць відпочинку і власної самозайнятості учасників АТО, які дозволяють їм успішно крокувати до соціально-захищеного мирного життя.
Чи можливе виділення земельних ділянок через безоплатну приватизацію у вже створених садівничих товариствах за радянських часів, до яких учасники АТО можуть на даний час приєднатись на підставі членства?
Абсолютно можливо, і чинне земельне законодавство не забороняє таких шляхів реалізації першочергових прав на землю для ведення садівництва. На даний час Головним управлінням спільно з ГО «Спілка ветеранів АТО» опрацьовується такий напрямок реалізації першочергових прав на прикладі раніше створених товариств у Чугуївському районі Харківcької області.
Порівнюючи аналітику діяльності органів місцевого самоврядування Харківської області та Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в напрямі виділення земельних ділянок учасникам АТО, перші значно відстають по результатам? В чому причина і чи є альтернативні шляхи вирішення цієї проблеми?
Дійсно, на даний час органами місцевого самоврядування передано у власність лише 143 земельні ділянки загальною площею 179,9163 га (28 ділянок для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), 21 ділянка для ведення садівництва та 94 ділянки для ведення особистого селянського господарства).
Такий результат обґрунтований відсутністю планів зонування або детальних планів територій, обов’язковість яких передбачена частиною 3 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Вирішення зазначеної проблеми можливе за рахунок наявності відповідних коштів в бюджетах органів місцевого самоврядування, акумулювання яких може бути досягнуто завдяки ефективному об’єднанню громад в рамках реформи децентралізації.
Альтернатива цьому – монетизація права на землю. Так, з метою сприяння реалізації ветеранами війни та особами, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» гарантованого державою першочергового права на землю Асоціацією міст України розроблено законопроект № 6605, який зареєстрований 21 червня у Верховній Раді України.
Проектом акта пропонується внести зміни до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», доповнивши його окремою статтею, яка надає можливість деяким категоріям громадян отримати гарантовану державою земельну ділянку, або отримати кошти замість неї, монетизувавши таким чином свою гарантію.
Приблизна грошова компенсація за три земельні ділянки (для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва) становитиме 168,3 тис. гривень.
Не для кого не є секретом, що країна йде по шляху децентралізації, який не оминає і земельну сферу. В червні місяці цього року Урядом була схвалена постанова № 413 «Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними», якою затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними. Яка її мета і як вона вплинула на подальшу роботу відомства?
Метою Стратегії є створення сучасної, прозорої і дієвої системи управління у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності, спрямованої на забезпечення захисту інтересів суспільства (насамперед учасників антитерористичної операції), територіальних громад та держави, а також раціонального та ефективного функціонування сільськогосподарських регіонів з урахуванням потреб розвитку населених пунктів, запобігання деградації земель, необхідності забезпечення продовольчої безпеки держави.
Система організації процесу виконання Стратегії передбачає, що Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність в межах норм безоплатної приватизації повинні:
– формувати перелік земельних ділянок та визначати площу земельних ділянок, яка передається в межах норм безоплатної приватизації на території відповідної області, за такою формулою: Sбп = Sаук x 0,25, де Sбп – площа земельних ділянок, яку пропонується передати безоплатно у власність на території відповідної області; Sаук – площа земельних ділянок, право оренди на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу;
– щокварталу за 10 днів до закінчення поточного кварталу оприлюднювати перелік земельних ділянок, які пропонується передавати у наступному кварталі (розрахованих за зазначеною формулою), на офіційних веб-сайтах територіальних органів Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок;
– надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою та передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації відповідно до зазначених переліків, насамперед учасникам антитерористичної операції.
Розрахувавши свої результати по торгах за перший квартал цього року в рамках вимог Стратегії Головним управлінням надано 224 дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для учасників АТО, і запевняю, що відомство і надалі не буде зменшувати своїх результатів.
Підсумовуючи нашу розмову, щоб Ви хотіли побажати учасникам АТО в реалізації їхніх першочергових прав на землю.
Бути суспільно активними, а реалізація їхніх першочергових прав на землю і надалі залишатиметься пріоритетом в державі.
За матеріалами http://ngu.gov.ua